Thermomacy


by Kenji Hirasawa



curation

Shibuya Crossing, Tokyo 2022












【Curatorial Statement】
Kenji Hirasawa, a photographer working mainly with thermographic photography, has presented his deep and hyper personal work in Shibuya Crossing, Tokyo’s most public and commercial place. For a week his thermographic photographs were screened on three giant screens surrounding the world-famous landmark: Tokyo’s answer to Times Square. Although originally commissioned by Shibuya Fashion week, the work is more about substance rather than looks.

10 years after they were shot, the three thermographic photographs—photo’s that show temperature instead of light—were revealed for the first time. They show the heat of the hand of the artist’s former lover in three stages. The first stage is as a lover in his bed; the second lying inside a coffin after her passing; the third shows her cool hand and the heat that is transferred onto it from her mother’s hand, after her mother had held it.

Each hour this tranquil work on love and loss was shown for 30 seconds within a chaos of advertisements. Within these fleeting 30 seconds, the artworks show how absence and coexistence are inseparably intertwined with heat. And how our perception of heat, substantiates our feeling of intimacy. The work is an homage to Félix González-Torres and his billboards showing an empty bed. ‘Thermomacy’ was curated by Vincent Ruijters, an artist/curator who researches ‘intimacy as aesthetics’.

【Date】
15th – 22nd March 2022

【Screening Time】
Daily between 9:00 and 23:00, the artwork will be screening once between 5 to 10 minutes past the hour, every hour.

【Location】
Q’S EYE | QFRONT, 21-6 Udagawacho, Shibuya-ku, Tokyo
Shibuya station square vision | Shibuya station front building, 2-3-1 Dogenzaka, Shibuya-ku, Tokyo
【キュラトリアル・ステートメント】
サーモグラフィを主なメディアとして扱う写真家の平澤賢治は、東京で最も公共的で商業的な場所である渋谷スクランブル交差点で、彼自身の人生に関わる出来事の真髄、超個人的領域に迫る作品を発表しました。世界を代表するランドマークにそびえる3つの巨大スクリーンで、1週間にわたり彼のサーモグラフィで撮影された写真作品が上映されました。元来、渋谷ファッションウィークの依頼に向けて制作されたものでしたが、この作品はヴィジュアルそのものより更に、写真に残すに至った経緯やその成り立ちにとりわけ焦点を当てています。

通常の写真に写る光源や明暗の移り変わりを、色のうねりによってその温度を表すサーモグラフィ写真。これらは撮影から10年を経て初めて公開されました。平澤のかつての恋人の手の熱を3段階に分けて映し出しています。1枚目はベッドの上にいる恋人。2枚目は彼女が亡くなり、棺の中に横たわる姿。彼女自身の熱紋が冷めたあとで、彼女の手を握った母親の熱紋がわずかに残るシーンが3枚目です。

愛と喪失に係る一連の作品は、スクリーン上では60分ごとに、乱雑で目まぐるしい広告の中で30秒間上映されました。この作品は、共存/不在の命に左右される熱との不可分性をたった30秒の間に示しているのです。また、鑑賞者である私たちが平澤の熱感覚に親密性を覚えることで、我々が息づき日常を過ごす最中の本質を今一度見つめ直すことができるのです。この作品は、フェリックス・ゴンサレス=トレスと、空のベッドを示す彼のビルボードへのオマージュであり、「Thermomacy」は、「美学としての親密さ」を研究するアーティスト/キュレーターのヴィンセント・ライタスがキュレーションを担当しました。

【展示期間】
2022年3月15日〜22日

【放映時刻】
9時〜23時台の毎時5分〜10分の間に1回

【場所】
Q’S EYE|東京都渋谷区宇田川町21-6 QFRONT
渋谷駅前ビジョン|東京都渋谷区道玄坂2-3-1 渋谷駅前ビル



© 2023 Vincent Ruijters All Rights Reserved.  
︎   ︎  ︎   ︎